Eerste week in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Robin Verstraeten - WaarBenJij.nu Eerste week in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Robin Verstraeten - WaarBenJij.nu

Eerste week in Ghana

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

12 Oktober 2014 | Ghana, Tamale

Het ghanese avontuur kan beginnen! Maddy en ik vliegen samen op KLM naar Accra, en hebben een goede en luxe vlucht. Eenmaal geland op Accra hebben we even staan wachten op de koffers en toen naar buiten. Enorme drukte met veel mensen met bordjes. Wij opzoek naar toontje. Gelukkig hadden we toontje snel gespot, een vlotte Hollands/Belgische dame met rosig haar. Ze verteld dat ze 2 kindjes heeft en nu al 7jaar in Ghana woont. Even hebben we staan wachten op Laura, die via british airlines aankwam. Ondertussen al veel aandacht gehad van de mensen om ons heen maar toontje ging d'r goed mee om. We gingen met al onze tassen (ieder 2grote en 1kleine) naar de bus van toontje. Een enorme witte bus waar je met z'n 10e wel in kan. Hup tassen erin, wij erin en rijden maar. Een beetje misselijk werd ik wel toen we over de ghanese wegen croste. We kwamen na zo'n 20min rijden aan bij ons appartement.
We hadden met zijn 3e een mooi appartement en Maddy en ik sliepen op een kamer.
Indien de douche het morgenvroeg niet zou doen, stond er dus een enorme grote bak met water en een bakje ernaast zodat we ons toch kunnen wassen. Ook wel genoemd een bucketshower. Natuurlijk deed het stomend water het savonds wel en sochtends niet. In de ochtend heerlijk koel kunnen douche met de kopjes water.
Die dag in Accra hebben we een rondleiding gehad van een taxi chauffeur, die geregeld was door toontje. Hij heeft onze de vissersmarkt laten zien waar veel armoede was. En we mochten de vuurtoren op voor het uitzicht. Daarna hebben we heerlijk aan het strand geluncht. Avonds nog luxe in een westers restaurant gegeten en sochtends vroeg op voor de busreis naar tamale. Dit was een busreis van 12-13uur met mooi uitzicht naar buiten.
Tijdens de tussenstops moet ik natuurlijk altijd plassen. De tweede tussenstop gingen Laura en ik plassen. Betaalde netjes 20cent, maar nu bleek dat de wc, geen pot te zijn. Maar een open ruimte met aan de zijkanten een verlaging waar je boven mocht gaan hangen om daarin te plassen. We zijn ieder om ste beurt geweest met dus nog wat andere vrouwen om ons heen. De derde stop weer hetzelfde verhaal maar toen kregen we d'r wat meer handigheid in.
We kwamen rond 20:00 aan en Bash kwam ons ophalen met de taxi. We werden naar de luxe kids active lodge gebracht, waar we komende week zullen slapen voor de introductie week.
Op dinsdag stonden Laura, Maddy en ik om 08:00 klaar voor het ontbijt. De eerste nacht in Tamele best goed geslapen, het is natuurlijk ook nog heel luxe in de lodge. Een bedje, eigen badkamer, toilet en een kok! We kregen als ontbijt eerst wat fruit namelijk banaan, ananas, appel en papaya. We mochten kiezen uit een gebakken of gekookt ei en we kregen d'r wat brood bij. Goed begin van de dag zou ik zeggen. Toen rond 08:30 kwam Bash langs. En wat later kwam Sylvester. Dit zijn de twee mannen die alles regelen met de organisatie, kids active lodge en school. Ze hebben uitleg gegeven over de lodge, de school, hun kantoor in Tamele en veiligheid. We gingen achter Bash aan met de fiets, hij op een brommertje. Tijdens het fietsen zijn we af en toe gestopt om bepaalde aandachtspunten te bespreken zodat we de weg terug ook konden vinden voor de volgende keren. We zijn zo'n 20min onderweg geweest voordat we in de stad waren. De weg ernaartoe was al een hele belevenis. Natuurlijk veel zandpaden, veel dieren zoals koeien en geiten vooral en kinderen die naar je zwaaien en lachen.
Eerst zijn we langs het kantoor van de organisatie geweest. Daar waren al meerdere vrijwilligers aan het lunchen, en wij deden met ze mee. We kregen een broodje ei van een lokale vrouw die ze een deur verder op stond te maken. Er zijn al 10 andere vrijwilligers aanwezig in tamale. Na een rondleiding in het kantoor zijn we weer verder gegaan. We zijn bij de bank geweest, hebben gezien waar de markt is, waar we kunnen shoppen, waar we kunnen gaan uiteten, waar we uit kunnen gaan, noem maar op.
We gingen weer terug naar de Lodge en op dinsdagavond eten ze daar altijd met alle vrijwilligers. We kregen weer heerlijk te eten, hadden groentesoep als voorgerecht. als hoofdgerecht kregen we gele rijst met doperwten, met daarbij tomaat en komkommer, en kip in een sausje. Dit was echt heel lekker. Als toetje kregen we bananencake met ijs. Ik hou nog steeds niet van banaan maar toch bijna alles gegeten. Onder tussen kregen we al veel persoonlijke en de avontuurlijke verhalen te horen van de andere vrijwilligers.
De volgende dag was een lange en hete dag. Het begon met een ontbijt om 07:30 waarbij we daarna door de taxi werden opgehaald. We zijn toen naar de kids active school gegaan. Daar wachtte Sylvester op ons om ons rond te leiden. De school waren verdeeld in 3 gebouwen met daarbij een voetbalveldje in het midden. Met zo'n 3-4 klaslokalen per gebouw. Er zijn (als ik het goed heb onthouden) 6 lokalen voor gewone lessen en 2 lokalen voor primary school lessen. Nog 1 lokaal voor de opvang,1 lokaal voor kinderen die bijscholing krijgen en 1 lokaal met computers. Ook was er nog een leraren kamer. We kregen van Sylvester uitleg over wie dit allemaal heeft opgebouwd en hoe het wordt gefinancierde. In het computer lokaal waren er 16 computers beschikbaar. We gingen met Sylvester langs in elke klas. We werden door iedereen begroet: goodmorning madams. En wij reageerde dan goodmorning students. We werden voorgesteld aan de leraar/lerares en daarna aan de kinderen. Dit deden we dus bij alle lokalen. De kleine kinderen vinden ons heel interessant en pakte onze handen voor aandacht. Na dit rondje werden we door de taxi weer naar de lodge gebracht. We fietsen onder de brandende zon verder naar het voetbalstadion. We kregen gelukkig eerst wat water. We mochten in het stadion wat foto's maken en kregen er uitleg bij. Weer terug lopend naar de fietsen kwamen we zo'n 10 koeien tegen die even langs de kant van de weg gingen liggen. Het was zo ontzettend warm dat we nu al uitgeput waren. Dus we besloten om eerst te gaan lunchen voordat we naar de markt gingen. Na de lunch gingen weer verder. Op de markt heeft iedereen een klein eigen stentje met lokale producten. Heel veel geuren kwamen er af van de stentjes, en niet altijd prettig. Er waren stentjes waar je vlees kan kopen, gedroogde vis of gebakken vissen koppen of staarten. Allemaal lekker onder de brandende zon. Maar er waren ook kraampjes waar je je haar kon laten doen of bonen of rijst kon kopen. De volgende dag hebben we jambay les gekregen, dit was heel leuk. Hadden zelfs een ritme op het einde haha. Smiddags hebben we op de school geholpen met de wondverzorging van de kinderen en daarna hebben we savonds met zijn alle gekookt in the office.

We zijn vrijdachtochtend vroeg opgestaan om naar het ziekenhuis te gaan. Daar zijn we heen gefietst met Sylvester. Nouja mijn fiets was nog kapot en ik mocht een fiets van the office lenen dus ik mocht tot en met the office achterop de motor. Dit was wel relaxt, dan kijk je toch beter om je heen. We stonden voor het ziekenhuis en er was een groot zandpad die ons naar wat losstaande gebouwen bracht. Daar hebben ze eerst wat administratief werk gecontroleerd en toen zijn we door iemand van het ziekenhuis rondgeleid op de labour ward. Er is eerst een ruimte voor de ontsluitingsfase, hier lagen zo'n 12 bedden waar vrouwen kunnen liggen. Verder geen gordijntjes om ze wat privéruimte te geven. Er stond aan het eind van alle bedden een bureau waar alle administratie papieren lagen, en ze legde ons uit welke papieren invult moeten worden bij een binnenkomst en partus. Maddy en ik werken samen de eerste weken dus dat is wel fijn, dan kunnen we samen wat bevallingen doen. De tweede ruimte is voor de uitdrijvinginsfase, deze 2 ruimtes worden van elkaar gescheiden door een gordijn en een rode lijn. Vanaf deze rode lijn mag je alleen maar slippers dragen die je in het ziekenhuis draagt en niet buiten. Dus die moeten we dit weekend nog even aanschaffen. Verder hebben we al 2 midwifes ontmoet en ze kwamen al heel aardig over! Na de rondleiding hebben we afgesproken dat we tussen 7:00-7:30 beginnen maandag (ze zijn niet zo stipt hier). Daarna hebben we even in de lodge gerelaxt en hebben we onze spullen ingepakt om naar het gastgezin te gaan. We kwamen daar rond 16:30 aan, met al onze spullen in 1 taxi. Dit was nog best spannend want wij zaten in de taxi, onze 2 koffers, handbagage en 2 fietsen! We kwamen aan bij een best groot huis. Het is gebouw in een soort vierkant met een grote binnenplaats in het midden. Op dit moment lukt het nog niet om foto's op de computer te zetten maar ze volgen nog. Het eerst gebouw was voor de vader, moeder, vriendin van de familie en 2 kinderen. Ik heb nog een broer en een zus. Er wonen naast dat gebouw ook nog een moeder en zoontje, dit zijn kennissen van de familie. In het verlengd stuk daarvan zitten Maddy en ik op een kamer. In deze kamer staan twee bedden, een bureau en twee stoelen. En we hebben een ventilator! Echt heerlijk. Geen kledingkast voor onze spullen maar er is genoeg ruimte op de grond hiervoor. Er is gelukkig een toilet! En deze spoelt ook door. Daarnaast hebben we twee douche ruimte, maar geen stromend water, dus we doen het met een Bucket shower. Maar tot nu toe is me dit heel goed bevallen! Onze zus Sabina is heel aardig, ze is even oud als ik en ze is in opleiding om verpleegkundige te worden. Ze zit nu in haar eerste jaar. De dochter van de vriendin is 4 jaar en zoon is denk ik 9jaar. Het meisje wil veel met ons spelen en dat is gezellig. We hebben de eerste avond al goed kunnen eten. We kregen rijst, gekookt in kruiden en tomaat en vis. De vissmaak viel mee en het was best pittig, maar echt wel lekker! Ze zei dat ze snel ook den keertje jam zou maken voor ons! Het was al snel donker en in onze kamer was helaas het licht kapot. We hebben het die avond met zaklampen gedaan en dat ging wel. We moesten natuurlijk ons bed nog opmaken en de klamboe ophangen maar het ging. We hebben savonds nog wat gekletst met onze moeder Roos en onze zus Sabina. Het was nog wat onwennig en we gingen lekker op tijd naar bed. De eerste avond was vooral heel erg heet en we zijn de eerste spinnen en kakkerlakken al tegen gekomen. Dan is het toch wel fijn om niet alleen te zijn!
Zaterdagochtend werden we al vroeg ontwaakt door Sabina, we stonden om 6:30 op, want de man die het licht kwam maken was er. We hadden ook niet super geslapen door de warmte en geluiden dus het was ook wel prima. We zijn gaan douche en al snel vroeg Sabina of we konden helpen. Ze was koekjes aan het maken om mee naar school te nemen. Ze had al deeg voorbereid, heel veel deeg, een grote emmer vol. Die Rolde ze uit, sneed ze in lange stukken en knipte ze weer in kleine stukken. Daarna gingen ze in de frituurpan. En dit is natuurlijk niet in de keuken, maar een pan die op houtskolen buiten staat. Dit hebben we met zijn 3e een aantal uren zitten doen. Dat was heel gezellig. Nu gaan we naar het internetcafe om de blog in orde te maken! Tot snel!

• 12 Oktober 2014 - 11:53

Opa En Oma De Beer Uit Nuenen:

hallo lieve robin, geweldig jouw eerste hele lange verhaal. heb het afgedrukt om het samen met oma op ons gemak door te lezen. de eerste week is in ieder geval perfect geweest hebben we van esther begrepen. we komen heel snel op jouw verhaal terug . veel liefs ook van oma. dikke kus o en o uit nuenen xx

• 12 Oktober 2014 - 11:57

Esther:

Super Robin. Ik denk dat je een geweldige tijd in Ghana tegemoet gaat. Geniet er maar lekker van. X

• 12 Oktober 2014 - 12:09

Tomas:

Een leuk stuk! Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

• 12 Oktober 2014 - 15:14

Ine:

Hallo Robin,

Een feest van herkenning voor mij.
    Er zijn is ook zoveel ervaren.
    Succes morgen in het ziekenhuis.

• 12 Oktober 2014 - 15:44

Cisca:

hoi Robin,
    Wat een avontuur en weer een ervaring rijker!
    Mooi werk ... vrijwilligerswerk! Het zal hard werken zijn maar dat is jou wel toevertrouwt.
    Vergeet je niet om ondertussen ook te genieten?
    Ben zo benieuwd naar de foto's.

• 12 Oktober 2014 - 17:58

Renee:

hoi Robin,
    Wat schrijf je toch leuk. In gedachte kan ik het zo voor me zien. Dit was pas de eerste week, wat voor belevenissen zullen nog volgen. Ik kijk vol verwachting uit naar je volgende blog.
    Een hele fijne tijd daar! Veel succes.
    Xx Renee

• 12 Oktober 2014 - 19:39

Claire, Peter En Sanne:

hoi robin, leuk om je verhaal tr lezen. kwam hem tegen op fb via jullie mam. veel plezier daar en knuf van ons

• 12 Oktober 2014 - 19:39

Marinke:

He aapie, heel fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt! Suc6 morgdn in het ziekenhuis! xxx

• 12 Oktober 2014 - 20:04

Marjon:

Leuk om je verhalen te lezen, Robin! Dit is een ervaring voor het leven! Ik kijk uit naar het vervolg! Blijf genieten! Groetjes ook van Paul

• 12 Oktober 2014 - 21:11

Jantina:

Heey Robin,
    Echt super om te lezen over jouw avondturen in Ghana. Fijn dat je een leuke eerste week hebt gehad. :) succes morgen met je eerste werkdag! Xxx

• 13 Oktober 2014 - 07:12

Ruud:

Hoi lieverd,
    Geweldig leuke ervaringen, zal jouw ook een lekker gevoel geven. Heel veel suc 6 en plezier de eerste werkweek xx

• 13 Oktober 2014 - 12:58

Mirjam:

Hoi Robin,

leuk om jouw belevenissen te mogen volgen. Mooi om te lezen over alle nieuwe indrukken en leuk om echt Robin te herkennen in een aantal situaties die je beschrijft.
    xx

• 14 Oktober 2014 - 16:22

Oma En Opa Verstraeten:

Hoi, Robin.
    heel leuk lang verslag. Zo kunnen we jou mooi volgen. Geniet er maar veel van. Mooi om te lezen wat je allemaal op zo'n korte tijd hebt meegemaakt. xx van ons. En veel succes.

• 15 Oktober 2014 - 23:46

Luzan :

Hoi Robin ook ik ga je volgen, erg leuk om je verhaal te lezen.zo kan ik ook met je opa en oma het over jou hebben geniet er maar van. groetjes uit nuenen